موسسه خیریه علی و حسین همدانیان

زندگی نامه مرحومین علی و حسین همدانیان

زنده یاد علی همدانیان

زنده یاد علی همدانیان در سال اول استقرار مشروطه (1287هـ.ش) در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود. پدر آن مرحوم حاج محمدرضا همدانی از تاجران معتبر اصفهان بود و در حمایت از انقلاب مشروطه نقش بسزائی داشت.

با توجه به اینکه مرحوم علی  همدانیان دارای روحیه ای پرتلاش، بلندپرواز و کارآفرین و دارای اندیشه های خلاق، تیزبین و آینده نگر بود درسال 1314 در سن 27 سالگی با تأسیس «شرکت صنایع پشم اصفهان» فعالیت صنعتی خود را در سطح وسیعی آغاز نمود.

سپس در سال 1329 با تأسیس شرکت سهامی ریسندگی و بافندگی بافناز (شهناز سابق) فعالیت صنعتی وی وارد مرحله جدیدی شد و با درایت و تلاش خستگی ناپذیر خود آن کارخانه ها را به عنوان بزرگترین کارخانه های نساجی در خاورمیانه اداره نمود.

زنده یاد علی همدانیان در سال 1334 بهمراه برادر خود به عنوان سهامداران اصلی، چهارمین کارخانه سیمان ایران را با نام «شرکت سهامی سیمان اصفهان » تأسیس و طی سالهای متمادی ضمن افزایش ظرفیت و تولید در کارخانه های مذکور موجبات اشتغال هزاران نفر را فراهم نمود.

مرحوم علی همدانیان در سال 1342 دارفانی را وداع گفت و در مقبره خانوادگی واقع در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد. خدمات ارزنده آن شادروان که با پیروی از رهنمودهای بزرگان دین در جهت خدمت به همنوع صورت گرفته و همچنین همت پاک و والای ایشان در زمینه رشد و ارتقاء اقتصادی، علمی،‌فرهنگی، مذهبی و صنعتی جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست. (روحش شاد و قرین رحمت باد.)

فعالیتهای اجرائی صنعتی:

مؤسس و مدیرعامل شرکت صنایع پشم اصفهان سال 1314 – مؤسس و مدیریت عامل شرکت صنایع ریسندگی و بافندگی شهناز سال 1329

احداث تأسیسات خط لوله کشی آب آشامیدنی در بخش شمال شرقی اصفهان معروف به محله آب 250

احداث کارخانه نساجی بزرگ اصفهان به نام کارخانه شهناز که عامل بسیار موثری در کار آفرینی زمان خود، در شهرستان اصفهان بشمار میرود.

صادرات مصنوعات کارخانجات بافندگی اصفهان به خارج از کشور به خصوص کشورهای عربی و به ویژه عربستان سعودی

تولید و بافت پارچه تترون برای اولین بار در ایران در کارخانجات نساجی اصفهان که زیر نظر او اداره می شد.

اشتغال زائی 4200 نفر کارگر در سال 1342 و تولید و تهیه 120000متر پارچه و هزاران بقچه انواع نخ های مصرفی در صنایع نساجی کشور.

احداث چهارمین کارخانه سیمان در کشور سال 1334 که در سال 1337 با یک کوره 200تنی به روش مرطوب به بهره برداری رسیده است.

 

زنده یاد حسین همدانیان

زنده یاد حسین همدانیان در سال (1289هـ-ش) در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود، پدرش مرحوم حاج محمدرضا همدانی از تاجران سرشناس اصفهان بود. مرحوم حسین همدانیان با توجه به هوش و ذکاوت و آینده نگری از همان اوان جوانی فعالیت های صنعتی خود را در کنار برادر خود آغاز کرد. از جمله در سال 1329 با سرمایه گذاری در تاسیس شرکت سهامی ریسندگی و بافندگی بافناز (شهناز سابق) سهم بسزائی داشت و با تلاش خستگی ناپذیر و خلاقیت موجبات رشد و توسعه و شکوفائی آن شرکت را فراهم نمود.

همچنین در سال 1334 به عنوان یکی از سهامداران اصلی در تأسیس شرکت سیمان اصفهان که به عنوان چهارمین کارخانه سیمان ایران ایجاد گردید در ارتقاء ورشد و توسعه آن کوشش فراوانی مبذول نمود.

حسین همدانیان پس از فوت برادرش مسئولیت اداره واحدهای صنعتی مذکور را بر عهده گرفت و در سال 1344 دست به کار بزرگ و بی سابقه ای زد و «مؤسسه خیریه علی وحسین همدانیان» را بعنوان بزرگترین بنیاد خیریه و نیکوکاری درایران ایجاد و کلیه سهام و اموال منقول و غیرمنقول و کارخانه ها را به مؤسسه مزبور واگذار و به مدت چند سال امور جاری مؤسسه را همراه با دیگر اعضاء هیات امناء خیریه اداره نمود.

مرحوم حسین همدانیان در سال 1345 بخشی از سهام شرکت قند نقش جهان را خریداری نمود و در سال 1354 سرمایه مؤسسه را به میزان 8 میلیارد ریال به ثبت رساند. زنده یاد حسین همدانیان در خردادماه 1357 فوت نمود و در آرامگاه خانوادگی واقع در تخت فولاد اصفهان در کنار مزار برادر به خاک سپرده شد. بدون تردید کارها و خدمات اجتماعی این بزرگوار در زمینه ساخت و تجهیز مراکز بهداشتی، درمانی، آموزشی، مذهبی، صنعتی و همچنین کمک به نیازمندان، دانشجویان و طلاب در یادها ماندگار خواهد ماند.

اکنون این مؤسسه سهامدار عمده بیش از 10 شرکت تحت پوشش میباشد و سالیانه میلیاردها ریال کمک عام المنفعه ارائه می نماید و چشم انداز آن در سالهای اخیر عبارت است از «ارتقاء مؤسسه به کارآمدترین خیریه غیر دولتی در کشور».

فعالیت های اجرائی:

تأسیس کارخانه بافناز (شهناز سابق) در سال 1329 در کنار برادر خود علی همدانیان

تأسیس و راه اندازی کارخانه سیمان اصفهان در سال 1334

تأسیس و راه اندازی یک واحد دامداری و دامپروری بزرگ در منطقه حسن آباد

خرید بخشی از سهام شرکت قند نقش جهان و فعال سازی آن در سال 1345

تأسیس بنیاد خیریه علی و حسین همدانیان درسال 1342 که از آن زمان یکی از بزرگترین بنیادهای خیریه و نیکوکاری در ایران بوده است

رئیس هیئت امنای خیریه علی و حسین همدانیان