موسسه خیریه علی و حسین همدانیان

معارفه مدیرعامل جدید شرکت سیمان اصفهان (همدانیان)

طی مراسمی از خدمات آقای مهندس پرورش تقدیر و آقای مهندس مجتبی کاروان مدیرعامل جدید شرکت سیمان اصفهان رسماً معرفی و فعالیت خود را آغاز کرد.

 طی مراسمی که با حضور جمع کثیری از مدیران و مسئولان استان اصفهان و شهرستان فلاورجان ، روحانیت معزز و مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی استان در سالن اجتماعات شرکت سیمان اصفهان برگزار شد ، از خدمات آقای مهندس بهرام پرورش در طول پنج سال مدیریت شرکت تقدیر و آقای مهندس مجتبی کاروان مدیرعامل جدید شرکت سیمان اصفهان رسماً معرفی و فعالیت خود را آغاز کرد.

در این مراسم که در روز پنجشنبه ششم شهریور ماه برگزار شد ، ابتدا آقای سهرابی مدیرعامل موسسه خیریه همدانیان و رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان اصفهان ، طی سخنانی با قدردانی از خدمات شایسته و تلاش های ارزشمند مهندس بهرام پرورش در طول مدت پنج سال مدیرعاملی شرکت گفت: در زمان مدیریت جناب آقای مهندس پرورش علاوه بر اقداماتی که رابطه با طرح توسعه شرکت سیمان به عمل آمد و به سبب عدم همکاری صندوق توسعه ملی و سیستم بانکی عقیم ماند، مطالعات مفصلی تحت عنوان «پروژه عارضه یابی» یا «طرح سام» به مدت دو سال با همکاری سازمان صنعت و معدن و تجارت و جمعی از اساتید دانشگاهی انجام شد که منجر به ارائه راهکارهایی از جمله 9 پروژه بهبود در راستای نوسازی و به روزرسانی کارخانه بود که در واقع طرح سامانه ارتقاء مدیریت سازمان هم هست.

وی افزود: در دولت دهم اصل بر این بود که تسهیلات ارزان قیمتی که وزارتخانه در اختیار شرکتها قرار می داد این طرح اجرا شود ، ولی متأسفانه با پیگیریهای دوستان ما ، بعد از دولت دهم و پس از آماده شدن طرح ، به نظر می-رسد که در دولت جدید متأسفانه در این ارتباط فعلاً تصمیمی گرفته نشده است. با این وجود هیئت مدیره شرکت این طرح را تصویب نمودند که با تسهیلات موجود سیستم بانکی که تسهیلات گران قیمتی است ، پروژه هایی را که در طرح تعریف شده ، در راستای نوسازی کارخانه طی چهار یا پنج سال اجرا کنیم. لذا دو موضوع مهمی که ایشان در طول مدیریت خود دنبال کردند فعلاً با این موانعی که عرض کردم مواجه هستند و امیدواریم که بتوانیم در آینده شاهد اجرای این دو مهم در شرکت سیمان اصفهان باشیم.

آقای سهرابی افزود: من وظیفه خودم می دانم که از طرف خود و اعضای محترم هیئت مدیره موسسه از فعالیت-هایی که آقای مهندس پرورش در طول پنج سال مدیرعاملی شرکت سیمان اصفهان و حدود 10 سال عضویت در هیئت مدیره شرکت سیمان اصفهان و خدمات شایانی که ارائه فرمودند تشکر کنم و برای ایشان در سمت جدید به عنوان مدیرعامل شرکت «توکاریل» آرزوی موفقیت دارم.

رئیس هیئت مدیره سیمان اصفهان ، در ادامه در خصوص مدیرعامل جدید شرکت ، آقای مهندس کاروان گفت:

حدود 10 سال است که ما افتخار همکاری با آقای مهندس کاروان را داریم. در واقع ایشان از سال 1383 مدیریت عامل شرکت قند نقش جهان را بر عهده گرفتند. روزی که ایشان آن مسئولیت را قبول کردند ، کارخانه قند نقش-جهان کارخانه ای کاملاً فرسوده بود ، من خودم یادم هست که اولین بازدیدی که از آنجا داشتیم و وارد سالن تولید کارخانه شدیم ، وضعیت بسیار ناهنجاری داشت ، کف سالن گود بود و در واقع با وجود ماشین آلات فرسوده و قدیمی ، کف سالن پر از شیره های چغندر بود که اگر حواسمان را جمع نمی کردیم ، می پاشید و لباسمان را کثیف می کرد. کارخانه ضعیفی بود و آن موقع محصولات را خود دولت خریداری می کرد. سازمان صنایع وقتی محصول را خریداری می کرد ، می دیدیم در کنارش جرایمی را هم در نظر می گرفت ، چون محصول کیفیت لازم را نداشت و دانه های سیاه در محصول شرکت کاملاً پیدا بود. بخصوص شکری که در انبار نگهداری می کردند بعد از مدتی به صورت کلوخه در می آمد. کارخانه از هر جهت واقعاً فرسوده بود یک کارخانه تقریباً زیان ده بود و ایشان به عنوان یک مدیر جوان به عنوان اولین فرد مجموعه آمد این سمت را قبول کرد و امروز این کارخانه به عنوان یکی از مدرن ترین کارخانه های قند کشور بحساب می آید. چه به لحاظ تکنولوژیکی در ماشین آلات ، چه به لحاظ ساختمانی ، یعنی در واقع خودم هم وقتی رفتم آنجا باور نمی کردم این کارخانه همان کارخانه است ، چه به لحاظ تغییراتی که در آنجا دادند ، به لحاظ درآمد هم یکی از کارخانه های پرسود کشور است. در یک مقطعی ، بخشی از سهام کارخانه قند را می خواستیم واگذار کنیم ، از دوستان عزیز خواهش کردم ارزش کل سهام کارخانه را با مقایسه با سایر کارخانه هایی که در بورس هستند استخراج کنند ، با اینکه بسیاری از کارخانه ها به لحاظ ظرفیتی بزرگتر از کارخانه قند نقش جهان بودند ، مثل کارخانه قند اصفهان که ظرفیت اسمی اش دوبرابر قند نقش جهان بود ، ولی میزان ارزش سهام قند نقش جهان بیشتر از قند اصفهان بود و همچنین بسیاری از کارخانه های قند دیگر که آنها هم ظرفیتشان بالا بود.

شرکت قندی را داریم که اخیراً احداث شده و در کنارش یک خط تولید اتانول هم دارد ولی با این حال ارزش سهامش نصف قند نقش جهان در بورس معامله می شود و این همه حاصل زحمات آقای کاروان است.

امروزه شکر کارخانه قند نقش جهان تعیین کننده قیمت در کشور است ، یعنی ما قیمت که می گرفتیم ، می دیدیم قیمت قند نقش جهان 5 تومان گرانتر از سایر کارخانه های کشور است و این دلیلش این است که کارخانه ای که با آن خصوصیات عرض کردم ، امروز بهترین شکر را در کشور تولید می کند. و به همین دلیل جایزه هایی هم در زمینه های مختلف گرفته اند ، چه زیست محیطی ، چه در مسائل تولید مواد غذایی سالم. امروز می بینیم که افتخارات زیادی را شرکت قند نقش جهان در این قضایا به دست آورده است. نکته ای که باید اشاره کنم اینکه با اجرای قانون حذف یارانه ها ، بحث مصرف انرژی در کارخانه ها ، بحث بسیار مهمی است و در قند نقش جهان با مقایسه با کارخانه های موجود پایین ترین حد مصرف انرژی را داریم. آن هم کارخانه ای که وقتی آقای کاروان تحویل گرفتند، حتی لوله کشی گاز هم آنجا نداشت. حاصل این زحمات که آقای کاروان داشتند علاوه بر دریافت لوحهایی که نشان دهنده واحد نمونه بودن در بخشهای مختلف ، چه بخش مباحث مدیریتی ، چه بحث تولید محصول سالم و چه بحث محیط زیست ، ما در چند دوره در جشنواره تولید کنندگان جوان کشور که مورد تایید سازمان جهانی یونیدو هم هست ، جناب آقای کاروان رتبه اول را کسب نموده اند. در دوره مدیریت ایشان علاوه بر بحث سخت افزاری در بحث نرم افزاری و پیاده سازی مدیریت مدرن در شرکت هم ، ایشان اقدامات وسیعی را انجام داده اند و تکنیکهای مدیریت جدید هم اکنون در کارخانه در حال اجراست و آخرین چیزی که من خبرش را شنیده ام این است که اخیراً حتی سیستم paper less بطور کامل در کارخانه در حال اجرا است.

به همین دلیل ، از ایشان خواهش کردیم که تشریف بیاورند و پس از استعفایی که جناب آقای پرورش دادند ، خواهش کردیم که ایشان این مسئولیت را قبول کنند ، ولی ایشان مایل نبودند و به هر صورت ایشان یک نقط-ضعف دارند و این نقطه ضعف اعتقادی است و آن اینکه اینجا یک موسسه خیریه ای است که بانیان این موسسه با قصد خیر و سه هدف بسیار مهم یعنی یکی ایجاد اشتغال ، یکی ایجاد و تولید مایحتاج عمومی و بالاخره صرف عواید این مجموعه در امور عام المنفعه و امور خیر و کمک به نیازمندان است. که وقتی روی این نکته تکیه کردیم ایشان به لحاظ اعتقادی به هر صورت این مسئولیت را قبول کردند و برای ایشان هم آرزوی موفقیت می کنم.

نکته ای که لازم است عرض کنم این است که جناب آقای کاروان همه این تحولاتی که در کارخانه قند بوجود آوردند ، اینطور نبود که همراه خودشان یک مینی بوس مدیر برده باشند در کارخانه. تنها کاری که ایشان کردند این بود که در اوایل کار از چند نفر از اساتید مجرب دانشگاه ها برای بررسی ها و مطالعات اولیه و طرحهای عارضه-یابی آنجا استفاده کردند و بقیه را با همّت همکاران همان کارخانه انجام دادند. بنابراین من از دوستان عزیزم در کارخانه سیمان اصفهان و مهندسینی که حضور دارند تقاضای همکاری صمیمانه با جناب آقای کاروان را دارم که بتوانیم انشاءالله شاهد رشد و تعالی این شرکت باشیم.

مدیرعامل موسسه خیریه همدانیان در پایان افزود:

همانطوری که جناب آقای مهندس پرورش در استعفایشان حضور در این شرکت را طی این سالها از مواهب الهی عنوان کرده بودند ، این موهبت را باور کنیم نصیب ما که توفیق خدمت در موسسه خیریه همدانیان و توفیق خدمت در شرکت سیمان اصفهان را داریم و طبیعتاً با آمدن یک مدیر جوان و با تجربه در بحث ایجاد تحولات مدیریتی ، همکاران ما در شرکت سیمان اصفهان مسئولیتشان مضاعف می شود. و طبیعتاً هم انتظار هست که همکاری مضاعفی داشته باشند و مطمئن هم باشند که انشاءالله اجرشان در پیشگاه خداوند متعال هم مضاعف خواهد بود.

 

 

در ادامه این مراسم آقای مهندس بهرام پرورش ضمن سلام و خیر مقدم به میهمانان و مدعوین گفت:

بنده یکی از افتخارات 33 سال خدمتم در کشور این است که آنچه در توان داشته ام ، در هر جایی که بوده ام ، انجام داده ام ، یعنی هیچگونه حب و بغضی در سیستم هایی که بوده ام نداشته ام و کارم را انجام داده ام. یکی از افتخارات من در طول دوران خدمتم این است که به مدت 5 سال به عنوان مدیرعامل در شرکت سیمان اصفهان خدمت کرده ام.

مهندس پرورش افزود: وقت خداحافظی است ، هر آمدنی یک رفتنی دارد ، به دلیل ضیق وقت می خواهم بیشتر از صحبت های جناب آقای نیلی پور استفاده کنیم ، لذا با توجه به فیلمی که از اهم دستاوردها و افتخارات شرکت در طول 5 سال گذشته نمایش داده شد از تکرار این موضوعات خودداری می کنم.

واقعاً از تمام مدیران سیمان اصفهان که با من همکاری داشته اند ، از کارگران محترم ، از رؤسا ، کارکنان ، معاونت و همه تشکر می کنم.

وی در پایان با تأکید بر نقش و اهمیت دو موضوع کیفیت و محیط زیست در نگاه مدیریت شرکت و نگاه اعتقادی به این دو موضوع مهم طی سالهای اخیر ، برای مدیرعامل جدید شرکت آرزوی موفقیت و سربلندی کرد.

قبل از سخنرانی آقای مهندس پرورش فیلم کوتاهی از اهم افتخارات و دستاوردهای شرکت سیمان اصفهان در زمان مدیرعاملی ایشان به نمایش درآمد.

سخنران بعدی این مراسم حجه الاسلام و المسلمین آقای نیلی پور بود ، وی طی سخنان کوتاهی گفت:

میلاد مبارک حضرت معصومه دهه کرامت و پیشاپیش میلاد آقا علی ابن موسی الرضا را خدمت شما عزیزان عرض تبریک و تهنیت دارم. عرض خسته نباشید دارم خدمت جناب آقای پرورش و عزیزانی که در خیریه همدانیان مشغول خدمتگزاری به نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند. انشاء الله امیدواریم که نقطه آغازی برای خدمتگزاری بیشتر برای جناب آقای کاروان باشد. من خیلی فشرده چند نکته را خدمتتان عرض می کنم. نگاهی که به ثروت و دنیا و ابزارهای دنیا وجود دارد از دیدگاه قرآن دو نگاه است یعنی دو نوع جهان بینی نسبت به ثروت و کار و تلاش وجود دارد ، یک نگاه کوثری و یک نگاه تکاثری که هر دو واژه قرآنی است. «اِنا اَعطیناک الکوثر» و در جای دیگر است «الهیکم التکاثر». اگر این بحث را خوب ببینید چون بحث قرآنی است ، یک افق خوبی را می تواند در زندگی ایجاد کند. نگاه تکاثری این است که دنبال زیاده طلبی برای خود می باشد.

چون کوثر و تکاثر هر دو از کثرت می آیند یعنی زیادی ، اما نگاه کوثر مآب این است که زیاده طلب است ولی برای خدا و خدمت بخلق خدا ، نگاه تکاثر طلب درش فرعون و قارون متولد می شود ، ابوجهل متولد می شود. در امروز غرب و امپریالیستی برای ما ایجاد می کند که مانع پیشرفت معنویت و اخلاق است. اما نگاه کوثری ثروت را برای خدمت به مردم و پیشرفت به مردم و برای پیشرفت توحید و معنویت می آورد. در این نگاه کوثری خدیجه متولد می شود. خدیجه(س) یک عنصری است که بخاطر آن نگاه کوثر مآب به ثروت خداوند متعال ، کوثری دیگر بنام زهرا به آن بزرگوار عنایت می کند ، که منشاء تمام خیرات حضرت زهرا(س) هستند. اگر کسی این نگاه کوثر-مآب را داشت ، یک روح و یک جریان جاری در جهان می تواند ایجاد کند نگاه کوثر مآب نگاه سلیمانی به دنیاست. حضرت سلیمان همه دنیا را در اختیار داشت اما آن دنیا را برای خود نمی خواست آنرا برای توحید می-خواست و برای معنویت ، برای هدایت و برای خلق خدا می خواست.

سخنران پایانی این مراسم آقای مهندس مجتبی کاروان بود ، مدیرعامل شرکت سیمان اصفهان طی سخنان کوتاهی ضمن تقدیر و تشکر از کلیه مدعوین و حاضرین در مراسم گفت:

دیروز به من زنگ زدند و گفتند که ما رزومه شما ر ا می خواهیم که در مراسم معارفه توسط مجری اعلام شود ، من گفتم: «بنده خدا» ، حالا با حضور حاج اکبر پاکزاد و حاج مصطفی دافعیان ، می گویم بنده یک بسیجی کوچک هستم.

وی افزود: آنچه طی 10 سال گذشته در مجموعه قند نقش جهان اتفاق افتاد و صحبتی که خدمت عزیز بزرگوارم حاج حسن مظاهری شده بود ، ایشان زنگ زدند و گفتند از امروز شما رعیّت آقا امام زمان(عج) هستید و این رعیتی آقای امام زمان(عج) ، نه تنها در زندگی شخصی ، بلکه در مجموعه قند نقش جهان تحول ایجاد کرد و الا ما قبل از آن فقط شکر را در شکرپاش سر سفره خانه دیده بودیم.

مدیرعامل شرکت سیمان اصفهان با توجه به نگرش اعتقادی از کار و خدمت در مجموعه خیریه همدانیان و شرکت های تحت پوشش این موسسه و با توجه به فعالیت های 10 سال گذشته در شرکت قند نقش جهان ابراز امیدواری کرد که در شرکت سیمان اصفهان نیز با همین تفکر اعتقادی و اینکه تکلیف است و هر کاری که بتوانیم باید انجام دهیم ، با یاری خداوند یکتا و همراهی آقا امام زمان(عج) ، بتوانیم شاهد تحول و رشد در مجموعه سیمان اصفهان باشیم.

آقای مهندس کاروان افزود: پیشاپیش از دوستان در مجموعه سیمان اصفهان حلالیت می طلبم ، به هر ترتیب به عنوان یک بسیجی و با تفکر بسیجی به این مجموعه آمده ام ، که همه تلاش خود را می کنند تا به نحو مطلوب ، کار به سرانجام برسد. انشاءالله دوستان هم همکاری کنند و بتوانیم شاهد رشد و تحول این شرکت در آینده باشیم.

در پایان این مراسم با اهداء هدایا از آقای مهندس بهرام پرورش تقدیر بعمل آمد.