موسسه خیریه علی و حسین همدانیان

گرامیداشت پنچاه و پنجمین سالروز درگذشت مرحوم علی همدانیان

سوم دیماه، پنجاه و پنجمین سالگرد درگذشت زنده یاد مرحوم علی همدانیان گرامی باد.

ضمن گرامیداشت سوم دیماه، پنجاه و پنجمین سالگرد درگذشت زنده یاد علی همدانیان، مختصری از زندگی نامه آن مرحوم را مرور می نمائیم.

مختصری از زندگی نامه علی همدانیان

زنده یاد علی همدانیان در سال اول استقرار مشروطه (1287هـ.ش) در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود. پدر آن مرحوم حاج محمدرضا همدانی از تاجران معتبر اصفهان بود و در حمایت از انقلاب مشروطه نقش بسزائی داشت.

با توجه به اینکه مرحوم علی  همدانیان دارای روحیه ای پرتلاش، بلندپرواز و کارآفرین و دارای اندیشه های خلاق، تیزبین و آینده نگر بود درسال 1314 در سن 27 سالگی با تأسیس «شرکت صنایع پشم اصفهان» فعالیت صنعتی خود را در سطح وسیعی آغاز نمود.

سپس در سال 1329 با تأسیس شرکت سهامی ریسندگی و بافندگی بافناز (شهناز سابق) فعالیت صنعتی وی وارد مرحله جدیدی شد و با درایت و تلاش خستگی ناپذیر خود آن کارخانه ها را به عنوان بزرگترین کارخانه های نساجی در خاورمیانه اداره نمود.

زنده یاد علی همدانیان در سال 1334 بهمراه برادر خود به عنوان سهامداران اصلی، چهارمین کارخانه سیمان ایران را با نام «شرکت سهامی سیمان اصفهان » تأسیس و طی سالهای متمادی ضمن افزایش ظرفیت و تولید در کارخانه های مذکور موجبات اشتغال هزاران نفر را فراهم نمود.

مرحوم علی همدانیان در سال 1342 دارفانی را وداع گفت و در مقبره خانوادگی واقع در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد. خدمات ارزنده آن شادروان که با پیروی از رهنمودهای بزرگان دین در جهت خدمت به همنوع صورت گرفته و همچنین همت پاک و والای ایشان در زمینه رشد و ارتقاء اقتصادی، علمی،‌فرهنگی، مذهبی و صنعتی جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست. (روحش شاد و قرین رحمت باد.)

 

فعالیتهای اجرائی صنعتی:

 مؤسس و مدیرعامل شرکت صنایع پشم اصفهان سال 1314 – مؤسس و مدیریت عامل شرکت صنایع ریسندگی و بافندگی شهناز سال 1329

 احداث تأسیسات خط لوله کشی آب آشامیدنی در بخش شمال شرقی اصفهان معروف به محله آب 250

 احداث کارخانه نساجی بزرگ اصفهان به نام کارخانه شهناز که عامل بسیار موثری در کار آفرینی زمان خود، در شهرستان اصفهان بشمار میرود.

 صادرات مصنوعات کارخانجات بافندگی اصفهان به خارج از کشور به خصوص کشورهای عربی و به ویژه عربستان سعودی

 تولید و بافت پارچه تترون برای اولین با در ایران در کارخانجات نساجی اصفهان که زیر نظر او اداره می شد.

 اشتغال زائی 4200 نفر کارگر در سال 1342 و تولید و تهیه 120000متر پارچه و هزاران بقچه انواع نخ های مصرفی در صنایع نساجی کشور.

 احداث چهارمین کارخانه سیمان در کشور سال 1334 که در سال 1337 با یک کوره 200تنی به روش مرطوب به بهره برداری رسیده است.