موسسه خیریه علی و حسین همدانیان

روزهای شیرین در انتظار شکر …

مجتبی کاروان، عضو انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با اشاره به تولید یک میلیون و 400 هزار تنی شکر در سال جاری از کاهش 170 تومانی قیمت شکر در سطح کشور خبر داد.

 

 

 

به گزارش گروه بازرگاني روزنامه دنیای اقتصاد (شماره 2411) ، مدیران وزارت بازرگانی و جهاد کشاورزی امیدوارند كه امسال با افزايش توليد، قيمت شكر كاهش یابد. اين درحالي است كه گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه در ماه‌هاي اخير، شاخص قيمت مواد غذايي در جهان حتي تا 15 درصد افزايش يافته است.

روز گذشته مجتبی کاروان، عضو انجمن صنفی کارخانه‌هاي قند و شکر با اشاره به تولید یک میلیون و 400 هزار تنی شکر در سال جاری از كاهش 170 توماني قيمت شكر در سطح كشور خبر داد و گفت: به اين ترتيب قیمت عمده‌فروشی شکر در هفته‌های آینده از 1370 تومان به 1200 تومان کاهش خواهد یافت.

 

 

این تلاش برای کاهش قیمت شکر در حالی است که طی ماه‌های گذشته به دلیل افزایش قیمت جهانی، کاهش ذخایر داخلی و در نتیجه افزایش تقاضا قیمت شکر در کشور طی چند مرحله افزایش یافت. سال گذشته تولید کارخانه‌های شکر کشور به یک میلیون و 100 هزار تن افزایش یافت و امسال این رقم از مرز یک میلیون و 400 هزار تن خواهد گذشت؛ این درحالی است که نیاز داخلی به این کالا سالانه بالغ بر 2/2 میلیون تن است که بر این اساس، مابه‌التفاوت این رقم باید از طریق واردات تامین شود. به همین دلیل به تازگی دولت با کاهش تعرفه واردات شکر از 20 درصد به 4 درصد بستر را برای افزایش واردات و در نتیجه شکسته شدن قیمت‌های داخلی آماده کرده است.

البته با وجودی که کاهش تعرفه واردات راهکاری برای تامین نیاز مصرف‌کنندگان به شمار می‌آید، اما برخی بر این باورند که شاید این کاهش تعرفه پس از مدتی منجر به افزایش بی‌رویه واردات شکر، اشباع بازار و در نتیجه آسیب به تولیدکنندگان داخلی شود؛ اگر چه بر اساس تصمیم اخیر دولت کاهش تعرفه تا مهرماه ادامه دارد و از آن پس برای افزایش دوباره تعرفه به 20 درصد، تصمیم‌گیری خواهد شد.