موسسه خیریه علی و حسین همدانیان

درخشش صنایع نساجی همدانیان در میان برترین‌های جشنواره بهره وری

در دومين مرحله از  چهارمين دوره جشنواره ملی بهره‌وری شركت صنايع نساجي همدانيان  جزو 4 شركت برتر معرفی شد.

 

 

در دومين مرحله از  چهارمين دوره جشنواره ملی بهره‌وری که در روزاول خرداد ماه سال جاري و همزمان با روز ملي بهره‌وري به  میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، از ميان 314 شركتي كه با راي داوران به اين مرحله راه يافته بودند، شركت صنايع نساجي همدانيان  جزو 4 شركت برتر معرفی شد.

 این شرکت توانست تنديس بهره‌وري دريافت كند و به موفقيتي ديگر در كانامه خود دست یابد.

سیدصادق میرمحمدصادقی مدير عامل شرکت صنایع نساجی همدانیان، به عنوان تنها نماینده صنعت نساجی ، چرم و پوشاک ایران در این جشنواره حضور داشت . وي كارشناس ارشد رشته مدیریت صنایع است و بیش از بیست سال در سمت‌های مختلف از مدیریت کارخانه گرفته تا مدیریت تولید و عامل را در صنایع نساجی تجربه کرده .  در ادامه گفتگوي ما را با ايشان ‌بخوانيد:

 

آقای میرمحمدصادقی، لطفا”شرکت خود را معرفی کنید.

شرکت صنایع نساجی همدانیان متعلق به مؤسسه خیریه همدانیان (در استان اصفهان)، تولید کننده انواع نخهای پنبه ای و الیاف مصنوعی در کارخانه ریسندگی و انواع پارچه‌های پرده ای ظریف و فانتزی در کارخانه بافندگی است.

از موفقیت‌ها و افتخارات شرکت بگوئید.

شرکت صنایع نساجی همدانیان  با توجه ویژه به بهره‌وری طی دو سالی که در این جشنواره شرکت کرده است، در پرتو تلاش و همت پرسنل دلسوز و شایسته خود توانسته است لوح تقدیر شاخص‌های کیفی و بهره‌وری از سال 91 تاکنون شامل مجوز کاربرد علامت استاندارد در تولید نخ پلی استر ویسکوز، لوح سپاس یکصد برند برتر استان طی دوسال پیاپی، لوح تقدیر سومین جشنواره ملی بهره‌وری ، لوح تقدیر چهارمین جشنواره ملی بهره‌وری ، برگزیده پنجمین گردهمایی بین المللی نامداران صنعت و تجارت و لوح تقدیر اهتمام در ایجاد برند و امسال نیز تندیس جشنواره ملی  بهره‌وری را دریافت کند.

هم اکنون پروژه‌های در دست اجرای شرکت چیست؟

پروژه‌هاي شركت در دو بخش نرم افزاري و سخت افزاري درحال انجام است.

در بخش نرم افزاری 

الف : توسعه سیاست‌های توانمند سازی سرمایه‌های انسانی 

ب : تقویت و توسعه بخش R&D 

ج : تداوم و توسعه فرایند افزایش بهره‌وری عوامل تولید

در بخش سخت افزاری

الف: تولید نخهای ظریف ملانژ

ب : راه‌اندازی بخش تکمیل و رنگرزی پارچه کارخانه بافندگی

در پروژه ارسالی به جشنواره ملی بهره‌وری، چه نو آوری خاصی وجود داشته است؟

مدرنیزه و اتوماتیک کردن پیوند نخ‌های تولیدی ماشین ریسندگی چرخانه ای به وسیله ربات و کنترل کیفی مداوم نخ در فرآیند تولید و انجام اقدامات اصلاحی در طول پروسه تولید، ویژگی پروژه ارسالی بوده است.

لطفا خروجی و نتایج این پروژه را با عدد و رقم و درصد بیان کنید.

از نظر ارتقاء بهره وری:  

الف: ارتقاء بهره‌وری کیفی مواد اولیه حدود 20 درصد(از 25 درصد جهانی به کمتر از 5 درصد جهانی)

ب : از نظر بهره‌وری نیروی انسانی حدود 40 درصد

ج : از نظر بهره‌وری سرمایه حدود 60 درصد

از نظر رشد بهره وری: حدود 60 درصد افزایش ارزش افزوده داشته است

سود آوری برای شرکت: سود آوری در دوران بهره برداری آزمایشی 3 میلیارد ریال بوده  و پیش بینی می‌شود 5/6 میلیارد ریال سود سالانه برای شرکت حاصل نماید.

رضایتمندی مشتریان : افزایش رضایتمندی با توجه به افزایش کیفیت محصول تولیدی حاصل شده است (حدود 40 درصد)

شرکت صنایع نساجی همدانیان تنها شرکت نساجی در میان شرکت‌های حاضر در جشنواره ملی بهره‌وری است. چرا واحد دیگری در صنعت نساجی در جشنواره حضور نداشت؟

به اعتقاد من صنعت نساجی در ایران مظلوم و بی پناه است. در حالی که نساجی یکی از صنایع دارای بیشترین مزیت اقتصادی ، بالاترین ارزش افزوده و بیشترین میزان اشتغال‌زایی در کشور است و در مقایسه با سایر صنایع، چندان سرمایه بر نیست و به همین دلیل می‌تواند زمینه رشد سریع اقتصادی کشور و تداوم آن را فراهم کند. به عبارت بهتر، صنعت نساجی می‌تواند ایستگاه رشد اقتصادی کشور باشد مشروط به خودباوری و توجه ویژه به بهره‌وری عوامل تولید و افزایش بهره‌وری در تمام زمینه‌های تولید(چه عوامل مادی و چه معنوی). 

نظرشما در مورد اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و تبعات آن بر صنعت نساجی چیست؟ در مورد اجرای مرحله دوم این طرح چه دیدگاهی دارید؟

قطعاً در صورتی که این طرح به نحو جامع و کامل اجرا شود یکی از بهترین زمینه‌های رشد صنعت و آرزوی دیرینه صنعتگران ، تولیدکنندگان و مسئولان اقتصادی کشور است منتها باید تمام اجزای طرح به صورت جامع و هماهنگ اجرا شود، نه به صورت جزیره ای و تک بعدی.

همان طور که می‌دانید، طرح تحول اقتصادی شامل ۷ محوراست که قرار بود طرح‌های هدفمند کردن  یارانه‌ها، اصلاح نظام گمرکی ، اصلاح نظام بانکی ، طرح ارتقاء بهره‌وری و تعدیل نرخ ارز در جهت تقویت تولید  و صادرات را نیز شامل شود و به صورت همزمان و هماهنگ اجراء گردد، در این صورت طرح مذکور به نفع صنعت خواهد بود و بقا و رشد صنعت را تضمین می‌کند؛ اما مشکل اینجاست که صرفاً در زمینه افزایش هزینه‌های تولید این طرح  اجرا شده و در سایر بخش‌ها اقدام خاصی انجام نگرفته است. 

 

به عنوان يك مدير موفق و بهره‌ور براي موفقيت روزافزون اين صنعت و ديگر صنايع كشور  چه پيشنهادي داريد؟

اگر قرار باشد صنایع نساجی در ایران پایدار بماند ابتدا باید به نیروی انسانی توجه ویژه داشته باشیم و در جهت افزایش دانش و مهارت نیروی انسانی همت کنیم. قطعا اگر نیروی انسانی واحدهای تولیدی و صنعتی (در تمام سطوح سازمانی) از دانش و مهارت کافی بهره مند باشد، آن مجموعه به سوی موفقیت رهنمون خواهد شد، زیرا انسان‌های هوشمند و بهره‌مند از دانش و تجربه با قابلیت ریسک پذیری معقول و مناسب، قادر به ایجاد تحولات مثبت و سازنده در سازمان‌ها خواهند بود.

  تأثیر جشنواره ملی بهره‌وری را در ارتقاء بهره‌وری در سطح کشور و در سازمان خود تا چه‌اندازه می‌دانید؟

بهرحال منابع مادی  محدود است و سرمایه  انسانی مهمترین و تأثیر گذارترین سرمایه است و به منظور حصول بهترین نتیجه، لازم است به بهره‌وری عوامل تولید در هر بنگاه اقتصادی توجه شود. جشنواره بهره‌وری در سازمانهایی که به کیفیت و کمیت خدمات و محصولات و ارزش اقتصادی آنان توجه دارند انگیزه بسیار قوی و مناسبی را ایجاد کرده تا در این عرصه رقابت دوستانه و آموزنده شرکت کنند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد – شماره 2929